Spelen in het Goois Openluchttheater

De tweede voorstelling

De dag begint in de woonkamer van Anneke, waar we, onder het genot van een kopje koffie, napraten over de voorstelling van gisteren. Tegen elven rijden we weg. We hebben een lange reis voor de boeg: we moeten helemaal naar het Gooi. Ik zit weer naast Anneke in de Ford Ka; het begint nu al bijna een routine te worden. Pieter en Janneke volgen ons op de voet.

Pieter met zijn tamboerijn- talent
De reis verloopt voorspoedig en dankzij de Tom Tom vinden we het theater direct. We komen binnen tijdens een ‘koffieconcert’: Een meneer en mevrouw spelen vrolijke folk- deuntjes. Pieter krijgt direct een tamboerijn in zijn handen geduwd en er wordt ons gevraagd om mee te zingen. We
 neuriën met man en macht de onbekende melodieën mee. We moeten het vooral hebben van ons enthousiasme.

Al snel wordt duidelijk wie de held van de dag is: De tienjarige Lieke brengt ons kopjes koffie en vraagt steeds of ze iets voor ons kan doen. We mogen broodjes van haar pakken en ze wijst ons de tent waarin we ons om kunnen kleden.

Rond 13.00 u zijn de muzikanten klaar. Wij moeten in rap tempo opbouwen. Voor de techniek hebben we niets meer te vrezen; Anneke en ik hebben gisteren bewezen dat we extreem goed zijn met kabels en boxen. De moeilijkheid ligt vandaag bij het decor. Gisteren heeft Lennie alles samen met ons opgebouwd. En zonder Lennie en mét het gebrek aan wiskundig inzicht, zorgt het neerzetten van het decor voor lichte paniek.

Het trauma van Janneke
De echte paniek ontstaat pas als blijkt dat de toiletten niet werken. Een kleine ramp voltrekt zich als Jannekes blaas een signaal aan haar hersens afgeeft. ‘Ik zit vol. Ik moet NU leeg.’ Lieke brengt haar direct een WC- rol, maar Janneke blijft staan. Nu blijkt dat je elkaar op een tournee pas echt leert kennen. Janneke is nergens bang voor. Janneke is degene die ons zou redden van piraten, draken en ridders, maar er is één ding dat ze niet durft: Plassen in het bos. Een trauma is het, ontstaan in haar jeugd. Maar veel tijd om daarbij stil te staan hebben we niet. We moeten al bijna beginnen en spelen met een natte broek is niet bepaald praktisch en voegt bovendien niets toe aan de inhoud van de voorstelling. De blaas bepaalt en dus volg ik haar het bos in, gewapend met een WC- rol. Pieter staat op een afstand foto’s te maken van dit, in zijn ogen, hilarische tafereel, maar ik ben, van zeer dichtbij, getuige van een vrouw met een wildplas- fobie. De pijnlijke details zal ik u besparen. Wel kan ik zeggen dat we met een lege blaas terugkeren. De opluchting is alom voelbaar. De storm is gaan liggen.

Het theater druppelt langzaam vol. Het is tijd voor de tweede voorstelling. Misschien heeft de zojuist voltrokken ramp ons op scherp gezet, of misschien komt het door de haastige opbouw, maar we zijn ineens bloednerveus. We vinden het spannender dan gisteren. Die spanning levert een zeer goede voorstelling op. Waar we gisteren nog flink aan het zoeken waren en er behoorlijk wat teksten werden verzonnen, spelen we de voorstelling vandaag zoals hij bedoeld is. Het publiek is enthousiast en dit keer roepen zelfs de ouders mee. “NEE, ROBIN! NIET DOEN!”

Anneke is heel tevreden. Na afloop worden er flink wat cd’s gekocht en delen we handtekeningen uit. Een klein meisje loopt op me af. Ze wijst naar de cd in mijn handen. Ze wil er één. Net voor ze me de vier euro overhandigt vraagt ze welke liedjes er eigenlijk op staan. ‘De liedjes die ik in de voorstelling zing’, zeg ik. ‘O,’ zegt het engeltje, ‘dan hoef ik hem niet.’ Haar moeder, die de situatie lichtelijk gênant vindt,  dwingt het kind om mij het geld te geven. Even later mag ik de cd signeren. Als ‘Mevrouw Fabiola’ dan. ‘Die kan er niks aan doen dat ze zo slecht is’, zegt het meisje. ‘Dat komt door haar jeugd’. Mevrouw Fabiola had een hele gemene moeder.’ Ik ben blij dat het kind iets heeft geleerd en ik wijs nog even naar mijn moeder, die vandaag is komen kijken en me ietwat onzeker heeft gevraagd of deze tekst voortkwam uit mijn eigen diepgewortelde jeugdtrauma.

Al met al kijken we terug op een fantastische dag. We hebben goed gespeeld, het publiek ging vrolijk naar huis en Janneke heeft een fantastische wildplas- prestatie geleverd. Bij het volgende openluchttheater zonder toilet, stapt ze fluitend het bos in.

Goois Openluchttheater: Bedankt voor jullie gastvrijheid! En Lieke, als je wat ouder bent, mag je altijd mee op tour om ons te helpen!

Michelle
Het publiek



Pieter deelt een handtekening uit aan Lieke: de held van de dag

Meneer van Pruisen van Opzij tot het Midden met zijn vrouw Prinses Florentientje met een Lintje